تکنیک های کاربردی در تدریس فارسی عمومی |
کد مقاله : 1202-CPLLR |
نویسندگان |
مریم مردانی ورپشتی * پژوهشگر پسادکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. |
چکیده مقاله |
یکی از اصلی ترین نکاتِ آموزش، نوعِ بکارگیریِ شیوه ها و روش های آموزشی است. دو نکته مهم دیگر، برنامه ریزی درسی (طراحی محتوا) و روش های سنجش یادگیری است. شیوه آموزش یک استاد در موفق بودن یا نبودن دانشجو در این درس بسیار حائز اهمیت است. اگر استاد به اصطلاح تکنیکال نباشد و از فنون و استراتژی های تدریس بی بهره باشد، مسلماً به اهداف آموزش درس فارسی عمومی دست نخواهد یافت. بنابر ضرورت و اهمیتی که این درس در میان دانشجویان دارد، انتخاب مواد و برنامة درسی مناسب که بر اساس اصول و موازین آموزشی تهیه و تدوین شده باشد، از واجبات به شمار میرود؛ چرا که در روند تدریس بسیار تأثیر گذار است. در این مقاله که به روش تحلیلی و بر اساس تجربیات نویسنده انجام شده تلاش بر این است تا به نکات مهم در زمینه شیوه های تدریس فارسی عمومی در دانشگاه ها و همچنین ضرورت و اهداف این درس پرداخته شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است درس فارسی عمومی اهمیت بسیاری درمیان دروس دانشگاهی دارد؛ برخی از اهداف آن: آشنایی دانشجویان با اصول کلی نگارش و مفاهیم دستوری، آماده سازی دانشجویان برای نگارش مطالب علمی و اداری، آشنایی دانشجویان با ادبیات جدید و کهن و... هستند. برای تدریس موفق این درس می توان از راهبردها و تکنیک های مختلفی همچون: مشارکت جویی، نگاشت مفهومی، طبقه بندی کردن، نمودار کشیدن و... استفاده کرد. |
کلیدواژه ها |
تکنیک های کاربردی، تدریس، فارسی عمومی |
وضعیت: پذیرفته شده |