استعدادیابی زبامغزمحور: روشی مؤثّر در کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزان |
کد مقاله : 1189-CPLLR |
نویسندگان |
شیما ابراهیمی *1، زهرا جهانی2 1دانشیار آموزش زبان فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
عطف به اهمیت پرورش دانشآموزان کارآمد بهعنوان آیندهسازان کشور، جایگاه شناسایی و هدایت استعداد آنان و همچنین نقاط ضعف موجود در طرح شهاب بهعنوان طرح استعدادیایی رایج در مدارس کشور، هدف پژوهش حاضر معرفی طرح استعدادیابی زبامغزمحور بهعنوان یک الگوی جامع بومی در فرآیند شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان (بهیژه در مقطع ابتدایی) است. الگوی زبامغز بر نمود زبان در مغز تأکید دارد و برای آن چهار مؤلفۀ زبافکر(نمود فکر در زبان)، زباهنگ (نمود فرهنگ در زبان)، زباهیجان (نمود هیجان در زبان) و زباحواس (نمود حواس در زبان)، درنظر گرفته شده است؛ درواقع با توجه به تأثیر کارکرد مغز در استعداد افراد و نمود این کارکرد در زبان بهنظر میرسد این الگو گنجایش داشته باشد تا از طریق آن بتوان چهار کلان استعداد شناختی (کاربرد درست توانایی ذهنی در امور)، اجتماعی (حساسیت بالا نسبت به امور فرهنگی جامعه)، هیجانی (کاربرد درست هیجانات در امور) و حسی (کاربرد درست حواس در امور) دانشآموزان را با استفاده از تحلیل و بررسی رفتار زبانی آنان شناسایی و هدایت کرد. بههمینمنظور از رهگذر آزمون ویژۀ دانشآموزان و بازبینۀ ویژۀ معلمان، والدین و مشاوران تحصیلی، رفتار زبانی دانشآموزان در چهار حوزۀ زبافکر، زباهنگ، زباهیجان و زباحواس تحلیل میشود تا بهترتیب استعدادهای شناختی، اجتماعی، هیجانی و حسی آنان شناسایی شود. بهنظر میرسد با اجرای این طرح و شناسایی استعدادهای دانشآموزان، میتوان اقدامات لازم را درجهت رشد و پرورش نقاط ضعف آنان در چهار حوزۀ استعداد انجام داد. |
کلیدواژه ها |
الگوی زبامغز، استعداد شناختی، استعداد هیجانی، استعداد اجتماعی، استعداد حسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |