زبان‌آموز به‌مثابۀ مشارکی کارساز در گفتمان آزفا: تفکر انتقادی و کاربستِ گفت‏وشنود در آموزش زبان فارسی
کد مقاله : 1167-CPLLR
نویسندگان
فرامرز مژدکانلو *
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله
در این پژوهش به چگونگیِ مشارکت فارسی‌آموزان در کلاس و کیفیتِ گفت‌وشنود در فرایند آموزش / یادگیری و جایگاه تفکر انتقادی در گفتمان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان (آزفا) پرداخته‏ایم. مسئلۀ اصلی این پژوهش تبدیل زبان‌آموزان به مشارکانی فعال و کارساز در فرایند آموزش / یادگیری فارسی و جایگاه تفکر انتقادی و گفت‌وشنود در کلاس‌های آزفاست. پژوهش حاضر بر پایۀ رویکردی کیفی مشتمل بر مطالعة تفسیری پایه و تحلیل محتوایی پدیدارشناسانه و با استفاده از ابزار مصاحبه انجام شده است. نتایج پژوهش بر این نکته تأکید دارد که اثربخشیِ فرایند آموزش / یادگیری زبان در بافت چندفرهنگی کلاس‌های آزفا، در گروی مشارکت فعالانۀ زبان‌آموزان در فرایند مزبور است. آموزشِ محض ساختارهای زبانی و واژگان و انباشتن ذهن فارسی‏آموزان از آن‏ها منجر به تحقق اهداف یادگیری نخواهد شد، بلکه لازم است زبان‌آموزان به‌مثابۀ ’سوژه‏ای کارساز‘ در فرایند یادگیری از طریق گفت‏وشنود شرکت جویند و تولید معنی کنند. ملاحظه شد که تفکر انتقادی در گفتمان آزفا در اغلب موارد یا اساساً غایب است یا نسبت به آن برداشتی نادرست و ناقص شکل گرفته است. در این پژوهش سعی کردیم فهمی از تفکر انتقادی به‏دست دهیم که برابر با تواناییِ دیدنِ پدیده از منظری پدیدارشناختی است که امکان تصور آن را از زوایای مختلف برای یادگیرنده میسر می‏سازد. درنهایت بر لزوم دیدگاه و رویکردی نوین نسبت به مسئلۀ آموزش / یادگیری تأکید شد. برآیند چنین رویکردی، بازاندیشی و دگرگونی در چگونگیِ تألیف منابع درسی، پرورش و ارتقای معلمان با آموزه‏های تعلیم و تربیت انتقادی و تحول در سیاست‏گذاری‌های کلان آموزشی خواهد بود.
کلیدواژه ها
گفتمان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (گفتمان آزفا)، مشارکت زبان‌آموز، گفت‌وشنود، تفکر انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده