چگونگی آموزش روایتپژوهی: با رویکرد نظری - کاربردی |
کد مقاله : 1147-CPLLR |
نویسندگان |
محمد فقیری * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
روایتپژوهی یکی از روشهای پژوهش کیفی و به دنبال کشف روایتها و تجربههای فقط شخصی افراد است. روایت نیز تجربۀ زیسته ما از زندگی است و شامل انواع مختلفی مثل زندگینامه، تاریخچۀ زندگی، تاریخ شفاهی و ... است. هدف این پژوهش آموزش روایتپژوهی با استفاده از مهارتها و شگردهای روایتشناسی است. مسأله این است معلمان و دانشجومعلمان با انواع، ساختار و عناصر روایت آشنایی نداشته و نمیتوانند خلاقانه بنویسند. راه حل آن شناخت روایت و آموزش روایتنویسی است. بازاندیشی نیز که قلب تربیت معلم فکور است از این طریق اتفاق میافتد. روش این پژوهش کیفی، نوع آن توصیفیتحلیلی و رویکرد آن آموزشی است. یافتههای پژوهش میتواند با مثالها و مصداقهای فراوان معلمان را با ساختار و عناصر و انواع روایت آشنا کند و چگونگی نوشتن آن را نیز به آنان بیاموزد تا بتوانند تجربیات زیستۀ خود را ذخیره کنند و آنها را کدگذاری و تحلیل نمایند. این پژوهش نیز زمینۀ آموزش روایتپژوهی و تربیت معلم فکور را ممکن سازد زیرا داستان و روایت زمین بازاندیشی است که گرهافکنی و گرهگشایی در آن هنرمندانه رخ میدهد. |
کلیدواژه ها |
روایتپژوهی، بازاندیشی، روایت، معلم، تجربۀ زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |