بررسی و نقد کتاب فارسی سوم دبیرستان |
کد مقاله : 1144-CPLLR |
نویسندگان |
معصومه شهبازی * فرهنگی |
چکیده مقاله |
کتاب های درسی یکی از پر مخاطب ترین و تأثیرگذارترین عوامل موجود در هدایت راهبردی جوامع اند. با این وجود کتاب های همانند هر کتابی از نقدها و اشکالات دور نیستند. برای مثال اشکالات اساسی ساختار فصلی کتاب، ناهمگونی مطالب، به روز نبودن درس ها، اعمال سلیقه در انتخاب درس ها، خالی بودن جای بسیاری از نویسندگان و شاعران در کتاب درسی، تأثیر اندیشه ی ایدئولوژیکی در انتخاب درس ها، مطابقت نداشتن بعضی از درس ها با کارگاه متن پژوهی، قربانی شدن دستور در گلوگاه کتاب، ساختارمند نبودن مطالب قلمرو ادبی، نبودن منبع مشخص در مباحث دستوری، جای خالی داستان های تأثیرگذار، مطابقت نداشتن گنج حکمت با مطالب درس، گسست مطالب در سه کتاب فارسی، تناسب نداشتن ساختار درس ها با هم و ... در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی ـ تحلیلی، نگاهی به اشکالات کتاب فارسی دوازدهم ( سوم متوسطه) خواهیم داشت و آنها را از جنبه های مختلف و در حیطه قلمروهای زبانی، فکری و ادبی بررسی می نماییم. |
کلیدواژه ها |
نقد، کتاب فارسی، سوم دبیرستان |
وضعیت: پذیرفته شده |