تحلیل تطبیقی یادگیری زبان فارسی در دانش آموزان فارسی زبان و فارسی آموزان عرب زبان (مطالعۀ موردی: درس املا)
کد مقاله : 1141-CPLLR
نویسندگان
علی اکبر کمالی نهاد *1، مینا رضوانیان2
1عضو هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی888-56441، تهران، ایران
2دانش آموخته دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
چکیده
املا و آموزش آن در دوره ‏های مختلف تحصیلی از درس های پایه و تأثیرگذار در یادگیری درس ‏های دیگر است. هم ‏چنین یادگیری آن توسط دانش ‏آموزان دوزبانه دشواری بیشتری دارد. در این مقاله به دنبال علت های ضعف در درس املا و ارائه راهکارهایی برای آن پرداخته ایم. یادگیری و فراگیری زبان، دو پدیده جداگانه اما قابل قیاس هستند. شباهت ها و تفاوت های بین این دو در زمینه املای زبان فارسی دست مایۀ تحقیق حاضر قرار گرفته است. به عبارتی، این وجوه شباهت و تفاوت ما را به ارائه راهکاری برای حل مشکل دانش آموزان فارسی زبان و فارسی آموزان عرب زبان در املای فارسی می رساند. دانش آموزان در درس املا و همین طور زبان آموزان، به مثابه جنبه کاربردی زبان، با مشکلاتی در زبان فارسی رو به رو هستند که نوع آموزش آن و برخی ویژگی های واجی و خطی، از منشأ های آن هستند.
کلیدواژه ها
فراگیری، یادگیری، املا، دانش آموز فارسی زبان، فارسی آموز عرب‏‏ زبان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی