تحلیل تطبیقی یادگیری زبان فارسی در دانش آموزان فارسی زبان و فارسی آموزان عرب زبان (مطالعۀ موردی: درس املا) |
کد مقاله : 1141-CPLLR |
نویسندگان |
علی اکبر کمالی نهاد *1، مینا رضوانیان2 1عضو هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی888-56441، تهران، ایران 2دانش آموخته دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
چکیده املا و آموزش آن در دوره های مختلف تحصیلی از درس های پایه و تأثیرگذار در یادگیری درس های دیگر است. هم چنین یادگیری آن توسط دانش آموزان دوزبانه دشواری بیشتری دارد. در این مقاله به دنبال علت های ضعف در درس املا و ارائه راهکارهایی برای آن پرداخته ایم. یادگیری و فراگیری زبان، دو پدیده جداگانه اما قابل قیاس هستند. شباهت ها و تفاوت های بین این دو در زمینه املای زبان فارسی دست مایۀ تحقیق حاضر قرار گرفته است. به عبارتی، این وجوه شباهت و تفاوت ما را به ارائه راهکاری برای حل مشکل دانش آموزان فارسی زبان و فارسی آموزان عرب زبان در املای فارسی می رساند. دانش آموزان در درس املا و همین طور زبان آموزان، به مثابه جنبه کاربردی زبان، با مشکلاتی در زبان فارسی رو به رو هستند که نوع آموزش آن و برخی ویژگی های واجی و خطی، از منشأ های آن هستند. |
کلیدواژه ها |
فراگیری، یادگیری، املا، دانش آموز فارسی زبان، فارسی آموز عرب زبان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |