بررسی و تحلیل تاثیر دو زبانگی بر آموزش زبان رسمی |
کد مقاله : 1139-CPLLR |
نویسندگان |
پرویز شیبانی * ستاد یار گروه آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران |
چکیده مقاله |
دو زبانگی به عنوان پدیدهای معمول در جوامع متنوع امروزی، تأثیرات قابل توجهی بر روند یادگیری و آموزش زبان رسمی دارد.این مقاله با رویکرد توصیفی – تحلیلی و با روش کتابخانه ای به بررسی نقش دوزبانگی در آموزش زبان رسمی می پردازد و تأثیرات شناختی آن و راهکارهای آموزشی برای بهرهگیری از مزایای دوزبانگی را بیان می کند. همچنین به بررسی روشهای آموزشی مؤثر برای زبانآموزان دو زبانه، تأثیر سبکهای یادگیری و نیازهای متفاوت این گروه بر برنامههای درسی پرداخته و راهکارهایی برای بهبود روند یادگیری زبان رسمی ارائه میدهد. یافته های پژوهش نشان میدهد که دو زبانگی میتواند هم بهعنوان یک مزیت و هم بهعنوان یک چالش در فرآیند یادگیری زبان رسمی عمل کند.از یک سو، دو زبانگی میتواند به تقویت مهارتهای ارتباطی، افزایش انعطافپذیری ذهنی منجر شود. در این راستا، زبانآموزان دو زبانه معمولاً نسبت به زبانآموزان تکزبان، توانایی بیشتری در درک و پردازش زبانها دارند. از سوی دیگر، ملاحظاتی مانند تداخل زبانی و عدم تسلط کافی بر زبان رسمی میتواند به دشواریهایی در یادگیری و همگامی با برنامههای آموزشی منجر شود.نتیجه پژوهش حاکی از آن است که درک عمیقتر از تأثیرات دو زبانگی میتواند به طراحی راهکارهای آموزشی کارآمدتر و بهبود کیفیت آموزش زبان رسمی کمک کند. |
کلیدواژه ها |
دوزبانگی، آموزش زبان رسمی، مهارتهای شناختی، آگاهی فرازبانی، کنترل شناختی. |
وضعیت: پذیرفته شده |