بررسی و تحلیل عناصر داستان در کتاب فارسی دوم ابتدایی |
کد مقاله : 1036-CPLLR-FULL |
نویسندگان |
زهره سادات متقی * دبیر |
چکیده مقاله |
چکیده هر اثری برای تبدیل شدن به داستان ناگزیر از رعایت قواعدی است تا در مسیر تبدیل قرار گیرد. یکی از این قوانین وجود اجزایی خاص در هر اثر داستانی است که اصطلاحاً عناصر داستانی نامیده می شود. در این پژوهش به تحلیل عناصر داستانی در فارسی دوم ابتدایی پرداخته شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که عنصر پی رنگ در داستان های کوتاه مستقل قابل بررسی است و داستان هایی که به صورت تلخیص می باشند دچار ضعف پی رنگ هستند. غالب شخصیت پردازی ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته است. از میان داستان مورد بررسی بیشتر شخصیت کودک و نوجوان هستند و این انتخاب سبب همراهی بیشتر دانش آموزان و هم ذات پنداری آنها با داستان می شود صحنه پردازی به شیوه ای انجام شده که دانش آموز با عناصر زمان و مکان درگیر نمی شود و این عنصر در حاشیه عناصر دیگر قرار گرفته است. در بخش زاویه دید از مجموع داستان های فارسی دوم ابتدایی از زاویه سوم شخص روایت شده است. از آنجا که در داستان های فارسی دوم ابتدایی زاویه دید سوم شخص زاویه ای غالب است و همراهی بیشتر مخاطب را در پی دارد انتخابی هوشمندانه بوده است. بیشتر داستان ها از عنصر گفت و گو بهره برده اند و از این طریق شخصیت پردازی رخدادهای داستان را پیش برده اند. کلید واژه : عناصر داستانی،فارسی دوم ابتدایی،داستان،پی رنگ |
کلیدواژه ها |
عناصر داستانی،فارسی دوم ابتدایی،داستان،پی رنگ |
وضعیت: پذیرفته شده |