احساس گیج (بررسی گروتسک، پیشینه و سیر آن در غرب)
کد مقاله : 1020-CPLLR-FULL
نویسندگان
فرشته السادات حسینی *1، اسحاق طغیانی اسفرجانی2
1استاد
2عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
چکیده مقاله
گروتسک(Grotesque) امتزاج دو ویژگی متضاد فکری و بیانگر حل و فصل ناپذیری آن‌هاست. اثر گروتسک در حالی که ماهیتی تراژدی و مشمئز کننده دارد، موجب خنده و تفریح مخاطب نیز می‌شود و به عنوان شیوه‌ای ادبی– هنری از گذشته تا کنون نمونه‌های بسیاری در فرهنگ جهان دارد. این اصطلاح ابتدا در نقاشی و معماری مطرح گردید و پس از آن وارد حوزۀ ادبیات شد و توجه منتقدین و نظریه‌پردازان را به خود معطوف کرد. در تطور تاریخی گروتسک برداشت‌ها و تعاریف متفاوتی از معنا و کاربرد آن ارائه شده است و اگرچه تلاش‌های بسیاری برای تعریف ماهیت آن صورت گرفته است و دیدگاه‌های مختلفی در این‌باره ارائه کرده‌اند، اما با انتشار کتاب «گروتسک در هنر وادبیات» اثر کایزر بود که ، به طور جدی وارد حوزۀ ارزیابی و تحلیل گردید. در این مقاله ضمن نقل تعاریف، مضامین و اهداف گروتسک و نیز دیدگاه‌های متفاوت نظریه‌پردازن این حوزه، به ارائۀ تعریفی تا حدودی جامع و مانع و بررسی اجمالی تطور تاریخی و کاربرد گوناگون این اصطلاح در غرب پرداخته شده است و کاربردهای متفاوت آن در دوره‌های رمانتیک، وسطی و رنسانس مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
کلیدواژه: گروتسک، رمانتیک، وسطی-رنسانس، رئالیسم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی